Kā atradināties no bailēm lidot?

Pixabay
Pixabay

Tieši viena trešdaļa lidmašīnas pasažieru parasti cieš no bailēm lidot. Kā gan var cīnīties pret šīm bailēm?

Austriešu psiholoģe Irēne Rauš, kura specializējusies tieši psiholoģijas jomā, kas saistīta ar bailēm no lidošanas, sniedz vērtīgus novērojumus un padomus no savas darba prakses.

Psiholoģe dalās pieredzē, ka pirmais kā parādās šāda veida bailes ir klasika – pārāk daudz uzmācīgu domu, var parādīties nemiers, sirdsklauves, roku svīšana, nelabuma sajūta, nomāktība, elpas trūkums, klaustrofobija, kā arī bailes no lidmašīnas nogāšanās.

Iemesli šādām bailēm var būt visdažādākie. Jau fakts vien, ka gaiss neliekas pietiekoši uzticams elements un atrašanās uz stabilas zemes rada drošības sajūtu, arī turbulences vai par tām dzirdētais no apkārtējiem var radīt bailes. Rodas sakropļota izpratne par situāciju. No otras puses var nostrādāt kontroles zudums pār situāciju - cilvēks var justies vienkārši bez spēcīgs. Papildus spēcīgi faktori ir bailes no augstuma un bailes no nāves. Arī cita veida bailes, kuras cilvēkam piemīt, var ietekmēt situāciju.

Bailes no lidošanas cilvēks iemācās, nevis piedzimst ar tām, tas nozīmē, ka no tām var arī atbrīvoties, "atmācīties". Bailes rodas no iepriekš piedzīvotām situācijām vai dzirdētā. Jo vairāk dzirdēts par dažādām katastrofām, jo lielākas bailes. 

Kā atzīst psiholoģe, bailes ir ārstējamas tikai jāsaprot, kuras ir tās situācijas, kad Jums ir bailes un tās ir jāizprot, jāizdomā stratēģija kā no tām atbrīvoties, jādomā par lietām, kuras palīdz atslābināties un novērst domas. Psiholoģe ikdienā vada seminārus cilvēkiem, kuri cenšas atbrīvoties no bailēm lidot. Šajās nodarbībās tiek praktizēti elpošanas un atbrīvošanās vingrinājumi.

Viens no klasiskiem ieteikumiem baiļu pārvarēšanai ir baldriāņu pilienu vai citu augu preparātu lietošana, savukārt alkohols un ķīmiski medikamenti nav veiksmīgs risinājums. Labākā stratēģija ir sagatavot sevi psiholoģiski jau iepriekš, piemēram, sagatavojot sevi gaidāmajam lidojumam vismaz vienu vai divas dienas pirms gaidāma ceļa. Arī vienkāršas ieelpas un izelpas vingrinājumi var būt iedarbīgi. Tomēr svarīgi atcerēties, ka viss sākās galvā, tāpēc jāstrādā ar savu paškontroli un domām.