Banner 980x90

Plāno pāriet uz procentuālu novērtējumu centralizētajos eksāmenos

Izglītības un zinātnes ministrija (IZM) izstrādājusi grozījumus normatīvajos aktos, kas paredzēs atteikties no līmeņu vērtējuma un pāriet uz procentuālu novērtējumu centralizētajos eksāmenos, liecina valsts sekretāru sanāksmei pieteiktie grozījumi trijos Ministru kabineta noteikumos.

Pastāvošais tiesiskais regulējums nosaka skolēnu sekmju izteikšanu līmeņos 12 centralizētajos eksāmenos - vienā par vispārējās pamatizglītības iegūšanu un 11 centralizētajos eksāmenos par vispārējās izglītības iegūšanu.

IZM Ministru kabineta noteikumu projekta anotācijā norāda, ka ņemot vērā, ka rezultātu izteikšana līmeņos un šo līmeņu apraksti ir tikuši izstrādāti 20.gadsimta 90.gadu beigās, to saturs vairs nav pilnībā atbilstošs pašreizējam eksāmenu saturam un uzbūvei.

Esošā metodika, kādā veidā ik gadu centralizēto eksāmenu rezultātus izsaka līmeņos, nav konsekventa un no mācību sasniegumu pētniecības viedokļa apgrūtina rezultātu salīdzināšanu starp dažādiem mācību priekšmetiem dažādos gados. Līdzīga problēma pastāv savstarpējā rezultātu analīzē un interpretācijā starp vidējās izglītības standartā noteiktajiem obligātajiem un izvēles eksāmeniem.

Kopš 2004.gada saskaņā ar Augstskolu likuma 46.pantu centralizēto eksāmenu rezultāti tiek tiešā veidā izmantoti, lai nodrošinātu uzņemšanu pamatstudijās Latvijas augstākās izglītības iestādēs. Kā liecina līdzšinējā reflektantu atlases prakse, augstskolās pastāv ļoti atšķirīga un necaurskatāma centralizēto eksāmenu rezultātu datu izmantošanas metodika uzņemšanas noteikumos.

IZM norāda, ka rezultātu izteikšana tikai procentuālā novērtējumā, atsakoties no vērtējuma izteikšanas burtos, nodrošinās caurspīdīgāku un saprotamāku iespēju veikt reflektantu aprēķina atlasi Latvijas augstākajās izglītības iestādēs. Procentuāls novērtējums centralizētajos eksāmenos nodrošinās arī precīzāku mācību sasniegumu datu statistisko apstrādi un to interpretāciju, tajā skaitā izmantošanu nozares politikas lēmumu pieņemšanai.

Esošais tiesiskais regulējums par rezultātu izteikšanu svešvalodu centralizētajos eksāmenos netiek izteikts atbilstoši vidējās izglītības standarta noteiktajām prasībām un Eiropas kopīgajām pamatnostādnēm valodu apguvei. Tādēļ grozījumi paredz, ka svešvalodu centralizēto eksāmenu rezultātus izteiks B1, B2 vai C1 valodas prasmes līmenī, kas nodrošinās atbilstību vidējās izglītības standartā noteiktajām prasībām par valodas prasmes līmeņiem un Eiropas kopīgajām pamatnostādnēm valodu apguvei.

Pārējo valodas prasmju līmeņu piešķiršana nav iespējama saistībā ar to, ka A1 un A2 valodas prasmes līmeņus apgūst pamatizglītības pakāpē, bet C2 līmeni saskaņā ar Eiropas kopīgajām pamatnostādnēm valodu apguvei vidējās izglītības posmā neapgūst. Skolēniem, kas nesasniegs B1, B2 vai C1 valodas prasmes līmeņus vērtējumu izteikts procentuālā novērtējumā.

Par grozījumiem Ministru kabineta noteikumos vēl jālemj valdībai.

Dalies ar šo rakstu

Uz sarakstu
Pilseta24.lv neatbild pievienotajiem lasītāju komentāriem, kā arī aicina portāla lasītājus, rakstot komentārus, ievērot morāles un pieklājības normas, nekurināt un neaicināt uz rasu naidu, iztikt bez rupjībām. Lūguma neievērošanas gadījumā Pilseta24.lv patur tiesības liegt komentēšanas iespēju. Komentāros publicējamā teksta garums ir ierobežots līdz 1000 zīmēm. Nereģistrētiem lietotājiem ir aizliegta HTML un hipersaišu publicēšana!
Komentāri (0)