Tiek gatavota augsne akcīzes nodokļa palielināšanai autogāzei
Patlaban tiek gatavota augsne akcīzes nodokļa palielināšanai autogāzei - šo ideju atbalsta degvielas tirgotāji, pilsētas informācijas portālu tīklam Pilseta24.lv ziņoja laikraksts "Dienas Bizness".Tomēr Finanšu ministrijas (FM) pārstāvis Aleksis Jarockis apgalvo, ka šis jautājums pašlaik nav FM un valdības dienaskārtībā - grozījumi akcīzes likmēs autogāzei netiek gatavoti.
Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas vadība atbalsta ieceri palielināt akcīzes nodokli autogāzei galvenokārt tā iemesla dēļ, ka, pieaugot autogāzes patēriņam un samazinoties benzīna patēriņam, akcīzes nodokļa starpības dēļ valsts budžetam secen iet miljoniem latu. Akcīzes nodoklis autogāzei ir sešas reizes mazāks nekā benzīnam un šī situācija ir ekonomiski nepamatota, vērtē Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas valdes priekšsēdētājs Mārtiņš Stirāns.
Viņš aprēķinājis, ka gadījumā, ja visi tie autovadītāji, kas izmanto autogāzi, pārietu uz degvielas izmantošanu, tas ļautu valsts budžeta ieņēmumus palielināt vismaz par desmit miljoniem latu ceturksnī.
Vienlaikus Stirāns neslēpj, ka degvielas tirgotājiem ir lielas izmaksas, tirgojot autogāzi. Viņaprāt, Latvijai vajadzētu izmantot Lietuvas pieredzi, kur akcīzes nodoklis autogāzei ir 2,5 reizes lielāks nekā Latvijā, turklāt tas nav samazinājis autogāzes patēriņu.
Autogāzes patērētāji, kas ieguldījuši attīstībā, par iespējamo nodokļa celšanu nav priecīgi. "Bez šaubām, no uzņēmējdarbības viedokļa šis ir vērtējams kā negatīvs paziņojums, jo nozīmē, ka uzņēmējdarbības vidi Latvijā nevar prognozēt. Daudzi, ieskaitot privātpersonas, pārbūvējot savas automašīnas uz autogāzi, ir paņēmuši līzingu un rēķinājušies, ka vismaz 3-4 gadus šādu izmaiņu nebūs," laikrakstam saka "Baltic Taxi" direktors Ingus Kļaviņš, kura vadītajā uzņēmumā 147 no 158 automašīnām kopš 2010.gada ir aprīkotas ar autogāzes iekārtām. "Baltic Taxi" jau šogad apsver arī elektromobiļu iegādi.
"Degvielas tirgotāji jau nav likumdevēji un var gribēt nezin ko. Skaidrs, ka viņiem varētu būt interese autogāzes akcīzi palielināt, jo, pieaugot autogāzes patēriņam, sarūk benzīna patēriņš, un degvielas tirgotājiem lēnāk atmaksājas investīcijas viņu degvielas uzpildes stacijās," saka "Rīgas taksometru parka" valdes priekšsēdētājs Leopolds Muižnieks, kura vadītais uzņēmums nesen aptuveni par pusmiljonu latu iegādājies 50 "Ford S-Max" automašīnas, kas aprīkotas ar autogāzes iekārtām, šīs investīcijas cerot atpelnīt divu gadu laikā.
Uzņēmuma "Eko gāze" valdes priekšsēdētājs Andrejs Laškovs uzsver, ka jau pašlaik Latvijā noteiktā autogāzes akcīzes likme ir tuvinājusies Eiropas vidējiem likmes rādītājiem un pārsniedz minimālo Eiropas Savienības noteikto likmi. Tādēļ tieši būtu nepieciešami stimulēšanas pasākumi, jo akcīzes ieņēmumi no sašķidrinātās dabas gāzes izmantošanas 2011.gadā veidoja tikai 0,9% no kopējiem akcīzes ieņēmumiem naftas produktu struktūrā, raksta laikraksts "Dienas Bizness".
Pilsētas informācijas portālu tīklu Pilseta24.lv laikraksts "Dienas Bizness" informēja, ka FM jau šā gada aprīlī esot paziņojusi, ka no savas puses nekādus papildu nodokļus gāzei neplāno - nedz šogad, nedz nākamgad. "Jebkuri nodokļu palielinājumi patēriņa precēm var apdraudēt Latvijas pievienošanos eirozonai, kā arī palielinātu inflācijas risku," skaidro Jarockis.
To, ka autogāzes patēriņš strauji aug, apliecina Valsts ieņēmumu dienesta statistika - šā gada pirmajā pusē no naftas produktiem patēriņam nodotais apjoms visbūtiskāk palielinājies autogāzei - par 51%, savukārt visbūtiskākais samazinājums - par 10% - bijis benzīnam.
Laikraksts "Dienas Bizness" vēsta, ka pēdējā laikā novērojams, ka Latviju pārņēmis jaunu gāzes uzpildes staciju bums. Liepājas būvvalde vien šogad saņēmusi ap desmit jaunu gāzes uzpildes staciju būvniecības pieteikumus. Uz sarakstu