Agresīviem bērniem būs jānodrošina apmācība atsevišķā telpā
Situācijās, kad agresīvie bērni apdraud citu izglītojamo drošību, viņiem būs jānodrošina apmācība citā telpā pedagoga klātbūtnē, paredz valdības otrdien atbalstītie grozījumi "Kārtībā, kādā nodrošināma izglītojamo drošība izglītības iestādēs un to organizētajos pasākumos".Noteikumi paredz rīcības soļus gadījumos, kad izglītojamais apdraud savu vai citu personu veselību, drošību vai dzīvību. Ja pedagogs konstatēs, ka izglītojamais rada apdraudējumu citiem, viņam par to būs jāinformē izglītības iestādes vadītājs. Savukārt vadītājs, izvērtējot apdraudējumu, nodrošinās, ka izglītojamajam tiek mainīta mācību vieta, proti, viņam tiek nodrošināta cita telpa, kurā viņu pieskata atbalsta personāls vai kāds cits pedagogs. Mācības citā telpā būs jāspēj nodrošināt vienu mācību stundu vai pilnu mācību dienu.
Par šādas situācijas rašanos izglītības iestādes vadītājs informēs izglītojamā vecākus, kā arī norādīs uz turpmāk nepieciešamo vecāku sadarbību ar izglītības iestādi.
Izglītības iestādes vadītājs ar rīkojumu varēs noteikt turpmāko rīcību atbalsta personālam ar izglītojamo un viņa vecākiem, izstrādāt atbalsta pasākumus - sagatavojot izglītojamajam individuālo mācību plānu, veikt regulāru sociālpedagoģisko darbu, piesaistot psihologu, sociālo pedagogu, pēc nepieciešamības arī citus speciālistus - atbilstoši izglītojamā vajadzībām un situācijai.
Atbalsta personāls tiksies ar skolēna vecākiem, lai informētu par viņa uzvedību, uzklausītu vecāku viedokli, un rakstiski vienosies par turpmāko sadarbību. Ja izglītības iestādei nav pieejami sociālā pedagoga un psihologa pakalpojumi, izglītības iestādei būs jālūdz pašvaldība nodrošināt minēto speciālistu pakalpojumus.
Sociālajam pedagogam kopā ar citiem pedagogiem, kuri strādā klasē, regulāri būs jāseko skolēna uzvedības izmaiņām - jāfiksē pozitīvās un negatīvās izmaiņas, jāsniedz atbalsts pedagogiem bērna pozitīvas uzvedības nostiprināšanā vai negatīvas uzvedības regulēšanā. Savukārt psihologs konsultēs pedagogus, kā efektīvāk disciplinēt skolēnu, kā veiksmīgāk komunicēt ar skolēnu dažādās situācijās, kā arī viņam būs jāveic skolēna psiholoģiskā izpēte, sniedzot ieteikumus turpmākajam darbam ar skolēnu.
Izglītības iestādes atbalsta personāls kopā ar administrāciju un skolēna vecākiem pārrunās speciālistu ieteikumu realizāciju. Ja trīs mēnešu laikā būs iespējams novērot uzlabojumus skolēna uzvedībā vai tās regulēšanā, izglītības iestādes pedagogiem, speciālistiem un vecākiem būs jāturpina realizēt ieteikumus. Savukārt, ja trīs mēnešu laikā pēc ieteikumu realizēšanas nebūs vērojami nekādi uzlabojumi, tad vecāki tiks aicināti uz sarunu pie skolas atbalsta personāla un administrācijas, lai atkārtoti pārrunātu veicamos pasākumus. Nepieciešamības gadījumā vecākiem tiks ieteikts vērsties pedagoģiski medicīniskajā komisijā, lai izvērtētu skolēna veselības stāvoklim, spēju un attīstības līmenim piemērotāko izglītības programmu, kā arī izvērtētu nepieciešamību izglītojamajam veselības problēmu dēļ izglītību turpināt mājās.
Gadījumā, ja izglītojamā vecāki nevēlēsies sadarboties ar izglītības iestādi, kā arī tad, ja nebūs vērojami uzlabojumi izglītojamā uzvedībā, informācija par bērnu tiks nosūtīta pašvaldībai, kura būs tiesīga sasaukt starpinstitucionālo sanāksmi. Tajā būs jāpieaicina izglītības iestādes atbildīgie speciālisti, izglītojamā vecāki, pārstāvji no attiecīgās pašvaldības izglītības pārvaldes vai izglītības speciālisti, sociālā dienesta, bāriņtiesas, Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas un citi speciālisti, kas lems par turpmākajiem atbalsta pasākumiem izglītojamajam.
Izglītības un zinātnes ministrija norāda, ka Latvijā arvien vairāk rodas situācijas izglītības iestādēs, kad izglītojamo agresīvā uzvedība rada pamatotus draudus citu izglītojamo un izglītības iestādes darbinieku veselībai, dzīvībai vai drošībai. Cēloņi šādai uzvedībai mēdzot būt gan veselības problēmas, gan vecāku nepareizi izvēlētas audzināšanas metodes, kuras vecāki bieži vien nevēlas apzināties un risināt. Šobrīd valstī normatīvie akti nenosaka, kā šādās situācijās izglītības iestādei ir jārīkojas.
Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcija norāda, ka līdz šim Latvijā ir bijuši gadījumi, kad izglītības iestādei sadarbībā ar citām institūcijām nav izdevies atrast piemērotu risinājumu, lai pārtrauktu izglītojamā fizisku vardarbību pret citiem izglītojamajiem.
Tāpat apstiprinātie grozījumi noteikumos nosaka, ka izglītības iestādes vadītājam būs jānodrošina, lai izglītības iestādēs netiktu ienesti vai demonstrēti ieroči, munīcija vai speciālie līdzekļi. Šis regulējums gan neattieksies uz gadījumiem, kad ieroči nepieciešami akreditētas izglītības programmas īstenošanai, kad ar Valsts policijas atļauju paredzētas nodarbības ar šaušanu saistītos sporta veidos, kad tiek īstenotas jaunsargu vai militārās apmācības programmas, ievērojot Ieroču un speciālo līdzekļu aprites likumā noteikto kārtību. Uz sarakstu