Nelegālos pasažieru pārvadātājus izmanto arī Saeimas deputāti
Arī atsevišķi Saeimas deputāti izmanto tā dēvētos nelegālos pasažieru pārvadātājus, kuri samazina pasažieru skaitu legālajiem pārvadātājiem, tādējādi radot tiem lielākus zaudējumus un samazinot pārvadāto pasažieru skaitu, pilsētas informācijas portālu tīklam Pilseta24.lv sacīja Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācijas (LPPA) direktors Ivo Ošenieks.
"Cīņu ar nelegālajiem pasažieru pārvadājumiem es pašlaik pielīdzinu cīņai ar tā dēvētajām točkām. Visi zin, ka šīs točkas pastāv, bet galā ar to, nez kāpēc, nevar tikt. Ar nelegālajiem pārvadātājiem ir tieši tāpat. Lielākā daļa par viņiem zina, pat atsevišķi Saeimas deputāti izmanto viņu pakalpojumus - jā, tiešām, tā arī ir! Bet galā ar šo problēmu tikt nevar. Tajā pašā laikā mums, legālajiem pasažieru pārvadātājiem, pieaug izdevumi, kuri netiek segti un mums valdība saka, ka jāsamazina izdevumi. Bet ir otra puse – nelegālie pārvadātāji atņem mums ienākumus, tādējādi katru gadu mums arvien vairāk naudas ir nepieciešams no valsts budžeta," viņš skaidroja.Pašlaik jau ir izstrādāti dažādi mehānismi kā cīnīties ar nelegālajiem pārvadātājiem, bet atklāt tos gan Ošenieks nevēlas. "Kā jau jebkurā cīņā, es nevēlētos pašlaik runāt par šiem mehānismiem. Sākoties cīņai, redzot tās rezultātus, prese pati, iespējams, konstatēs šos mehānismus, bet pašlaik, pirms šīs cīņas nopietni nav uzsāktas, es nevēlos izklāstīt mūsu idejas, ar kurām mēs iepazīstināsim Iekšlietu ministriju un Finanšu ministriju".
Arī degvielas cenu kāpumi pārvadātājiem būtu daudz vieglāk pārciešami, ja izdotos palielināt pasažieru skaitu izskaužot šos nelegālos pasažieru pārvadātājus. "Autotransporta direkcija un Satiksmes ministrija pārvadātājus jau ir brīdinājusi, ka pretējā gadījumā nāksies slēgt reisus. Tas ir koks ar diviem galiem – slēdzot reisus, cilvēkiem ir grūtāk pārvietoties un pasažieru skaits atkal samazinās".
Viņš atzina, ka nelegālie pārvadātāji darbojas visā Latvijā. "Par konkrētiem reģioniem pašlaik vairs nevar runāt. Agrāk tie bija Bauskas un Liepājas virzieni, taču šobrīd tā ir visas Latvijas problēma, jo praktiski visos virzienos ir nelegālie pārvadātāji. Mums bažas dara arī tas, ka šī problēma ar katru dienu paliek ar vien lielāka. Agrāk nelegālie pārvadātāji braukāja ar miniveniem, taču pašlaik viņi pasažierus pārvadā jau ar padsmitvietīgiem busiņiem. Tas pierāda arī to, ka tur apgrozās nauda un šāda veida bizness viņiem ir saistošs".
Legālajiem pārvadātājiem ir dažādi ierobežojumi un apgrūtinājumi, tostarp tehniskās apskates jāveic ik pēc pusgada, tāpat jāsaņem dažādas licences utml. "Nelegāla pasažieru pārvadāšana nav ģimenes izbrauciens vai kas tāds, tā ir reāla pasažieru pārvadāšana. Ja vienu reizi gadā kaimiņu aizved līdz blakus pilsētai, tas ir cits jautājums, bet, ja regulāri katru rītu jau tiek braukts – tas tomēr nav viens un tas pats. Sabiedriskais transports arī uzņemās atbildību par tiem pasažieriem, kuri ir automašīnā vai autobusā. Es neesmu īpaši dzirdējis, ka kāds nelegālais būtu uzņēmies atbildību par tiem pasažieriem, kurus viņi ved. Diemžēl, ir arī slikta pieredze ar smagiem satiksmes negadījumiem, kuros bojā gājuši tieši līdzbraucēji," teica Ošenieks.
Cīņai ar nelegālajiem pārvadātājiem rezultātus gaida jau šogad
"Mēs ļoti ceram, ka otrajā pusgadā mūsu aktivitāšu rezultātiem vajadzētu parādīties. Šī cīņa ir jāuzsāk nekavējoties un process ir ļoti ilgs. Tas nav tā, ka tiek veikta viena akcija un visi ir palikuši godīgi un neviens ar negodīgām lietām nenodarbojās".
Pašlaik gan neesot atrasts risinājums nepieciešamajiem grozījumiem Autopārvadājumu likumā, kurā nepieciešams strikti noteikt kas ir regulārais un kas ir neregulārais maršruts. "Ir mehānismi kā ar šiem nelegālajiem pārvadātājiem cīnīties, bet šobrīd es nezinu – vai nav gribas, vai arī ir citas prioritārākas lietas un tādēļ mēs šodien mēģināsim vienoties par kādiem konkrētiem grafikiem. Vienīgais, kam pašlaik nav risinājuma, ir Autopārvadājumu likums, bet ir daudz mehānismi kā tikt klāt šiem nelegālajiem pārvadātājiem," stāstīja Ošenieks.
Pēc asociācijas iniciatīvas šodien, 18.jūlijā, Satiksmes ministrijā arī plānota LPPA, Satiksmes ministrijas, Finanšu ministrijas un Iekšlietu Ministrijas pārstāvju tikšanās, lai sāktu nopietni cīnīties ar nelegālajiem pasažieru pārvadātājiem. Uz sarakstu