Banner 980x90

Kas ir Zaļās Kartes sistēma?

Kuram gan sirdī nemājo vēlme paceļot? Apskatīt jaunas valstis, iepazīt jaunus cilvēkus un gūt neaizmirstamus iespaidus. Par spīti tam, ka aizlidot uz kādu valsti ir gluži vienkārši, nereti izvēlamies šādos tuvākos vai tālākos ceļojumos uz ārvalstīm doties ar savu personīgo auto. Tad nu būtu nepieciešams arī zināt, ko darīt situācijās, ja šāda ārzemju brauciena laikā ar auto gadās iekļūt lielākā vai mazākā ceļu satiksmes negadījumā, kā sagatavoties pirms brauciena un kas īsti ir Zaļās kartes sistēma, kas šajā ziņā ir aktuālākais jautājums. 

Pirmkārt, Zaļā karte ir starptautisks apdrošināšanas līgums, kas tiek noslēgts attiecībā uz transportlīdzekli, kurš piedalās ceļu satiksmē kādā no valstīm, kas ir Zaļās kartes sistēmas dalībvalsts. Latvijā reģistrēta transportlīdzekļa īpašnieks šādu apdrošināšanas līgumu var noslēgt tikai ar apdrošinātāju, kas ir Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja biedrs. 1949. gadā tika organizēta viena no pašām pirmajām Eiropas apdrošināšanas organizāciju konferencēm, kuras mērķis bija nākotnē izveidot Starptautisku transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas sistēmu, kas nu pazīstama kā Zaļās kartes sistēma. Pilnībā Zaļās kartes sistēma tika ieviesta tikai 1953. gadā.

Zaļās kartes sistēmas pamatā ir īpašas struktūrvienības – katrā Zaļās kartes sistēmas valsīti ir izveidots Nacionālais birojs, kas ir atbildīgs par citu valstu transportlīdzekļu ceļu satiksmes negadījumā nodarīto zaudējuma lietu kārtošanu savā valstī, kā arī birojs koordinē savas valsts transportlīdzekļu ceļu satiksmes negadījumos ārvalstīs nodarīto zaudējumu atlīdzināšanu. Zaļās kartes sistēmas primārais uzdevums ir nodrošināt transportlīdzekļu īpašnieku aizsardzību citās valstīs attiecībā uz trešajai personai nodarītajiem zaudējumiem, kas radušies vadītāja vainas rezultātā, izraisītajā ceļu satiksmes negadījumā, kā arī sistēmas uzdevums ir nodrošināt ceļu satiksmes negadījumā cietušo mantiskās intereses gan ārvalstīs, gan cietušā rezidences valstī. 

Ir dažas lietas, kas noteikti jāzina iepriekš, ja grasāties doties uz ārvalstīm ar savu auto. Negadījumi var notikt vienmēr, tos paredzēt vai ieplānot nav iespējams, tāpēc labāk laikus uzzināt, kā rīkoties situācijās, ja, atrodoties ārvalstīs, gadījies iekļūt ceļu satiksmes negadījumā. Ja šāda situācija atgadās kādā no Zaļās kartes sistēmas dalībvalstīm, kas, piemēram, nav Eiropas Ekonomikas zonas dalībvalstis, tad negadījumā iesaistītajām pusēm par negadījumu obligāti jāziņo ceļu policijai un konkrētās valsts Zaļās kartes birojam, kurā atrodaties. Visas nepieciešamās adreses un telefona numuri parasti ir norādīti Zaļās kartes polises veidlapā. Parasti zaudējumi, kas radušies negadījumā, tiek aprēķināti pēc tās Zaļās kartes sistēmas valsts likumdošanas aktiem un noteiktajiem limitiem, kurā noticis ceļu satiksmes negadījuma. Tā kā dažās Zaļās kartes sistēmas valstīs atbildības limits ir neierobežots, der iepriekš apvaicāties savam apdrošinātājam par konkrētās valsts notiekumiem, uz kuru grasāties doties. 

Ja negadījuma rezultātā, atrodoties ārvalstīs, zaudējumi ir nodarīti Jūsu auto, atlīdzību paredz likumdošana, Jums jāvēršas ar prasību kompensēt zaudējumus apdrošināšanas sabiedrībā, kas apdrošinājusi vainīgā autovadītāja civiltiesisko atbildību. Ja tas nav iespējams, jāziņo konkrētās valsts Zaļās kartes birojam. Ja, piemēram, ceļu satiksmes negadījumu izraisījis transportlīdzekļa īpašnieks, kas civiltiesisko atbildību apdrošinājis kādā no Eiropas Ekonomikas zonas valsts apdrošināšanas sabiedrībām, tad zaudējumus, kas radušies negadījumā, cietušajai pusei atlīdzina pilnvarotais pārstāvis Latvijas Republikā. Ja tāda nav, tad Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs. Tajā pašā laikā ir tiesības vērsties tieši pie konkrētā apdrošinātāja, kurš apdrošinājis zaudējumu nodarījušā transportlīdzekļa īpašnieka civiltiesisko atbildību. 

Kopumā Latvijā iegādāta standarta OCTA polise ir derīga visās Eiropas Ekonomiskās zonas valstīs. Iebraucot šajās valstīs ar derīgu OCTA polisi, nav nepieciešams papildus iegādāties ne Zaļās kartes apdrošināšanas līgumu, ne Robežapdrošināšanas. Savukārt Zaļā karte ir nepieciešama šīs sistēmas valstīs – Albānija, Bosnija un Hercegovina, Baltkrievija, Izraēla, Irāna, Maroka, Moldova, Maķedonija, Melnkalne, Krievija, Tunisija, Turcija un Ukraina. Tā ir nepieciešamā aizsardzība šajās sistēmas valstīs pret trešās personas nodarītajiem zaudējumiem, kas radušies ceļu satiksmes negadījuma rezultātā. 

Iegūsti vairāk informācijas par OCTA polisēm un Zaļās kartes sistēmu šeit – http://www.compensa.lv/content_lv/octa.html

Dalies ar šo rakstu

Uz sarakstu
Pilseta24.lv neatbild pievienotajiem lasītāju komentāriem, kā arī aicina portāla lasītājus, rakstot komentārus, ievērot morāles un pieklājības normas, nekurināt un neaicināt uz rasu naidu, iztikt bez rupjībām. Lūguma neievērošanas gadījumā Pilseta24.lv patur tiesības liegt komentēšanas iespēju. Komentāros publicējamā teksta garums ir ierobežots līdz 1000 zīmēm. Nereģistrētiem lietotājiem ir aizliegta HTML un hipersaišu publicēšana!
Komentāri (0)