Lēmumu neatstāt skolēnus uz otru gadu Jēkabpilī vērtē dažādi
Turpmāk skolēnus atstāt uz otru gadu varēs tikai atsevišķos un retos gadījumos, to paredz valdības pieņemtā kārtība, kādā izglītojamie tiek uzņemti vispārējās izglītības iestādēs un atskaitīti no tām. Šo lēmumu Jēkabpils skolu pārstāvji vērtē dažādi."Uzskatām, ka skolēns jāatstāj uz otru gadu 1.klasē, ja viņam ir pamatotas problēmas izprast mācību vielu (pamatā - apzināta lasītprasme, rēķināšana vismaz 20 apjomā) un/vai ilgstoša slimošana, kas kavē apgūt mācību vielu. Ir pozitīva pieredze, kad uz otru gadu atstātie skolēni ļoti labi mācās, ir motivācija un prieks mācīties, jo bērns saprot ko no viņa prasa un viņš arī prasīto spēj izdarīt," pilsētas informācijas portālam Jekabpils24.lv pavēstīja Ilona Salmiņa, Jēkabpils pamatskolas direktores vietniece izglītības jomā.
Savukārt, Jēkabpils Valsts ģimnāzijas (JVĢ) direktora vietniece izglītības jomā Rita Kļaviņa un direktora vietniece izglītības jomā metodiskajā darbā Skaidrīte Ozoliņa norāda, ka lēmumu, ka no nākamā mācību gada skolēnus nevarēs atstāt uz otru gadu, profesionālā skatījumā vērtē divējādi.
"Pirmkārt, ja vien skolēnam nav būtiskas veselības problēmas, tad motivācijas trūkuma vai slinkuma dēļ palikšana uz otru gadu neattaisnojas. Otrkārt, zinot, ka uz otru gadu neatstās, skolēns mazāk centīsies uzlabot mācību sasniegumus, līdz ar to palielināsies darba apjoms skolas atbalsta personālam, pedagogiem un vadībai, meklējot, plānojot un realizējot individuālā darba iespējas ar konkrētajiem skolēniem. Ir iespējams, ka pastiprināti strādājot ar šādiem skolēniem, skolotājam mazāk laika atliks, strādājot ar skolēniem, kuri ir motivēti mācīties," teica JVĢ pārstāves.
Jēkabpils 3.vidusskolas pārstāvji savos izteikumos bija lakoniskāki, norādot: "Mēs neapspriežam jau pieņemtus Ministru kabineta noteikumus, jo pirms pieņemšanas neviens mūsu viedokli neprasīja. Par rezultātiem varēs spriest pēc diviem līdz trim gadiem."
Ministru kabineta noteikumi Nr.149 par kārtību, kādā izglītojamie tiek uzņemti vispārējās izglītības iestādēs un atskaitīti no tām, un obligātajām prasībām pārcelšanai uz nākamo klasi nosaka, ka izglītojamo pārceļ nākamajā klasē:
*1.– 4.klašu grupā - bez nosacījumiem, izņemot gadījumus, ja izglītības iestādes pedagoģiskā padome, izvērtējot izglītojamā mācību sasniegumus (vērtējums vairākos mācību priekšmetos neatbilst mācību priekšmeta standartā noteiktajiem sasniedzamajiem rezultātiem vai gada vērtējums ir zemāks par četrām ballēm, vai gada vērtējums nav saņemts), mācību sasniegumu attīstības dinamiku, izglītojamā vispārējo attīstību, kavējumu daudzumu (kavējumu dēļ nav iespējams novērtēt izglītojamā mācību sasniegumus semestrī vai gadā), mācību sasniegumu prognozi nākamajam mācību gadam, atzīst, ka izglītojamo var nepārcelt nākamajā klasē;
*5.–8.klašu grupa – ja izglītojamais visos mācību priekšmetos (izņemot priekšmetus, no kuriem izglītojamais ir atbrīvots) ir saņēmis gada vērtējumu un saņēmis ne vairāk kā vienu vērtējumu, kas ir zemāks par četrām ballēm;
*10.-11.klašu grupā - ja izglītojamais visos izglītības programmā noteiktajos mācību priekšmetos (izņemot priekšmetus, no kuriem izglītojamais ir atbrīvots) ir saņēmis gada vērtējumu, kas nav zemāks par četrām ballēm.
Noteikumos arī minēts, ka izglītojamo ir tiesības atstāt uz otru gadu tajā pašā klasē tikai vienu reizi. Tādējādi jaunums no nākamā mācību gada ir tas, ka vairs nebūs "trešgadniecība", ja izglītojamais atkārtoti nespēj izpildīt augstāk minētos nosacījumus, viņu pārceļ nākamajā klasē un, pamatojoties uz pedagoģiskās padomes ieteikumu, nosaka nākamajam mācību gadam individuālu izglītības programmas īstenošanas plānu mācību grūtību novēršanai vai izvērtē un iesaka citu izglītojamā spējām atbilstošu izglītības programmu. Uz sarakstu